Laat je angstklachten behandelen bij Therapie Enschede

Angst: je vijand en je vriend

Angst is een deel van je bestaan. Misschien zelfs wel een deel van wie je bent. Het bepaalt voor een groot deel hoe je dag eruit ziet: wat je doet, en vooral wat je vermijdt.

Het is heel dubbel: aan de ene kant is die angst een blok aan je been, je bent er dingen door kwijtgeraakt, je wilt niet geleefd worden door dat ene in je leven.
En aan de andere kant; leven in je angst geeft je een gevoel van veiligheid, van thuis zijn. Het geeft je controle, ritme, en vreemd genoeg, rust.

Angst is een deel van het vraagstuk

Je angst en hoe je daarmee omgaat speelt zich heel dominant op de voorgrond af. Het is onvermijdelijk en onontkoombaar. Letterlijk: je wordt geleefd.

In de behandeling bij Therapie Enschede richten we ons er heel praktisch op er voor te zorgen dat de angst stukje bij beetje haar grip op jou en je leven verliest.

Voor een deel kunnen we dat oplossen met heel concrete opdrachten en oefeningen gericht op het hervinden van de redelijkheid. Want: iedereen met een angststoornis weet dat de angst niet redelijk is – het huis is schoon genoeg, de deuren zijn op slot en andere mensen zijn er niet op uit je het leven zuur te maken (om maar een paar voorbeelden te noemen). Je weet het wel, ergens.

Het andere deel van de behandeling is gericht op het vinden van de grond onder de angst. We gaan er daarbij vanuit dat jouw angst je ook iets opgeleverd heeft. Misschien lang geleden, misschien nog steeds wel.
Bijvoorbeeld dat gevoel van controle, die veiligheid van de rituelen er omheen. Het is belangrijk daar tijd aan te besteden, want als we je angst wegnemen moet daar wel iets voor in de plaats komen.

Behandeling is een proces van persoonlijke groei

Vandaar dat de behandeling niet alleen het afbouwen of afbreken van die angstpatronen is. Je leert veel over jezelf, hoe je in het leven staat, hoe je om kunt gaan met controle en het loslaten van controle.

Je merkt dat je uiteindelijk niet alleen meer grip hebt op je angst(en) maar dat je in zijn geheel beter in het leven staat en ook beter kunt genieten.

Iedereen kent de fobie

De meeste mensen denken bij angstklachten vooral aan fobieën: hoogtevrees, vliegangst, smetvrees, pleinvrees of bijvoorbeeld claustrofobie. Het zijn vormen van gerichte angstklachten: je bent ergens bang voor. Iets specifieks.

Bang met andere mensen

Je kunt ook bang zijn voor situaties (in relatie tot andere mensen). Dat zijn sociale angsten – bijna iedereen kent wel het ongemakkelijke gevoel als je voor een groep moet spreken, bang om jezelf belachelijk te maken.

Een sociale angst is dat gevoel maar dan honderden keren uitvergroot. Het kan over alle vormen van sociale interactie gaan. Bang om een flater te slaan, te zweten, domme dingen te zeggen of op welke manier dan ook af te gaan. Als je zo’n angstklacht hebt, ben je vanzelfsprekend veel alleen.

Veel voorkomend: de paniekstoornis

Minder bekend zijn angstklachten die niet echt voor ‘iets’ zijn. En dat terwijl ze zeker net zo vaak voorkomen. Het kan goed zijn dat je, zonder duidelijke reden ineens een gevoel van ademnood krijgt, pijn op je borst, je krijgt hartkloppingen, je zweet. Da’s een paniekaanval.

Maar die kan ook minder ‘paniekerig’ voelen: misschien heb je meer een dof gevoel, alsof je flauw kunt vallen, of alsof er iets onderhuids gebeurt, je bang bent gek te worden, of ineens een hartaanval te krijgen. Ook dat zijn paniekaanvallen.

Als je dat soort klachten nu vaker hebt, en je maakt je er zorgen over of je vermijdt dingen omdat je bang bent dat er weer zoiets kan gebeuren, dan zou je dus ook angstklachten kunnen hebben.

Of gewoon… bang

Maar de angstklacht die misschien wel het meest voorkomt is de gegeneraliseerde angst. Je bent gewoon bang, bezorgd, paniekerig, nerveus, opgejaagd, gespannen.
Over de financiën, de toekomst, je kinderen, je gezondheid, werk, geen werk, noem maar op. Je gaat maar door en je gaat maar door. Zelfs al weet je rationeel beter.

Rustige zorgvuldige behandeling

Er zijn verschillende manieren om aan angstklachten te werken. Vaak bestaat de behandeling uit gerichte ontspanningsoefeningen en actief werken aan het veranderen van bepaalde gedachtepatronen die niet kloppen met de werkelijkheid.

Je groeit weg van de angst

Bijna iedereen met angstklachten kan logisch beredeneren dat het niet nodig is om zó allesomvattend bang te zijn als zij zijn. Bijna iedereen begrijpt dat angst goed is, dat het je kan helpen, maar dat het bij hen niet meer gezond is. Je weet het. Je begrijpt het. Je snapt dat het anders moet. En het lukt je niet om dat te doen.

In de behandeling leer je, stap voor stap, je angst nieuwe kaders en een nieuwe basis te geven. Zodoende groei je er van weg. Je bent niet meer gevangen in de angst. Het controleert niet meer je hele leven.

Heb je vragen over angstklachten?

Neem dan even een kijkje op het angst forum: www.angstpsychologen.nl. Je kunt hier anoniem je angst-vragen stellen, deze worden gratis beantwoord door ervaren psychologen, waaronder ik zelf.

Neem nu contact op

Twijfel je of je goed geholpen kan worden? Advies nodig? Of direct een afspraak maken?Bel gewoon even met Psychologen Nederland op 085-4014720. Wij helpen je graag!